خانه / روابط اجتماعی / راه حل هایی برای ترک جویدن ناخن ها

راه حل هایی برای ترک جویدن ناخن ها

جویدن ناخن، یکی از آن عادت های نادرست و البته بیمارگونه است که علاوه برنابود کردن زیبایی ناخن ها به سلامتی بدن نیز آسیب می رساند. اگرشما هم زمانی که دچار استرس و تنش های روحی می شوید یا زمانی که فکرتان مشغول است ناخودآگاه شروع به جویدن ناخن هایتان می کنید، وقتش رسیده تا فکر اساسی کرده و این عادت بد را از سرتان بیاندازید.

ناخن مصنوعی بگذارید.

گذاشتن ناخن مصنوعی یکی از روش های فوق العلاده و معجزه گر برای کنار گذاشتن عادت ناخن جویدن است. مزیت این ناخن های عاریه ای این است که سفت هستند و خورده نمی شود. در واقع زمانی که ناخن مصنوعی دارید، نیاز روحی تان به خوردن ناخن ارضا نمی شود و خیلی زود این نیاز از سرتان می افتد.

چه باید کرد؟

ابتدا سطح ناخن جویده شده و آسیب دیده را سوهان بزنید تا هیچ مانعی برای گذاشتن ناخن مصنوعی نماند. سپس خودتان یا با کمک آرایشگر، ناخن مصنوعی را بچسبانید. می توانید به مدت ۴ ماه، ۴ تا ۵ مرتبه این کار را انجام دهید.

زمانی که ناخن های خودتان بلند شد باز هم می توانید ناخن های مصنوعی را نگه دارید یا اگر متوجه شدید دیگر میلی به جویدن ندارید آن ها را بردارید. به احتمال زیاد بعد از یکی دو ماه این عادت بد را ترک خواهید کرد. معمولا افرادی که از این شیوه استفاده می کنند با مشاهده ناخن های سالم، بلند و زیبای خود دیگر تمایلی به جویدن و آسیب زدن به آن ها را ندارند. شما هم می توانید امتحان کنید.

لاک تلخ هم جواب می دهد.

اگر هر از گاهی شروع به جویدن ناخن می کنید، یعنی اینکه این کار تبدیل به عادت هر روزتان نشده است، معنی اش این است که هنوز در مراحل اولیه قرار دارید و درمان تان راحت تر است. در واقع بعضی های از روی بی حوصلگی و کسالت شروع به ناخن جویدن می کنند. برخی دیگر نیز این عادت را یکی از اعضای خانواده کسب می کنند ا اینکه از کودکی عادت دارند تا انگشت شست خود را میک بزنند. در این صورت از لاک هایی استفاده کنید که طعم تلخی دارند و خیلی زود هوای ناخن جویدن را از سرتان میاندازد.

چه باید کرد؟

خیلی زود یه لاک براق و با طعم تلخ خریداری کنید. معمولا خود لاک اگر به اندازه و نه افراطی استفاده شود به استحکام ناخن ها کمک می کند. زمانی که لاکی با طعم خیلی تلخ بزنید، مطمئن شوید ناخن ها را به سمت دهان نخواهید برد. می توانید از این شیوه تا زمانی که میل به ناخن جویدن کاملا از سرتان افتاده باشد استفاده کنید.

مانیکور بی عیب و نقص هوس ناخن جویدن را از سر می اندازد.

اگر ناخن تان شکسته است یا اینکه کلا ناخن های سست و نرم و شکننده ای دارید از روش مانیکور کردن ناخن ها استفاده کنید. افرادی که ناخن های آسیب دیده ای دارند بیشتر آن ها را دست کاری می کنند و اغلب مشغول جویدن آن ها هستند. برای مقابله با این مشکل بیشتر مراقب ناخن هایتان باشید و مانیکور کنید.

البته به نظر می رسد با تمایل زیادی که دخترها و خانم های جوان به استفاده از لاک دارند، میل به ناخن جویدن در آن ها کمتر باشد. اما در مورد آقایان مشکل کمی پیچده تر می شود. اگر شما آقا هستید و هر از گاهی ناخن هایتان را می جوید هم می توانید از لاک های بی رنگ روی قسمت انتهایی ناخن ها استفاده کنید یا اگر حساسیتی ندارید، روی کل ناخن هایتان لاک بی رنگ بزنید. توجه داشته باشید که ناخن های شکننده یا نرم با استفاده از لاک های محکم کننده ناخن، آن هم دو مرتبه در هفته استحکام بیشتری پیدا می کند.

با افکار منفی خود مقابله کنید.

خستگی روحی، کسالت، اضطراب و افسردگی جزء حالت های روحی است که احتمال ناخن جویدن را بالا می برد. عادت تکرارشونده و مریض گونه را تیک می گویند. در واقع این تیک، یک بیماری رفتاری است که منشا روانی دارد. این افراد میل شدیدی به جویدن ناخن و حتی پوست اطراف پیدا می کنند. زمانی که پوست دور ناخن ها آسیب رسیده و زخم شود، امکان عفونت و ورم انگشت ها نیز بیشتر می شود. اگر مشکلتان جدی است به طوری که علاوه بر خودتان اطرافیانتان نیز متوجه عادت جویدن شما شده اند، لازم است به روانپزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

چه باید کرد؟

دنبال کردن درمان های رفتاری کوتاه مدت بوده نتایج مثبتی در رفع استرس و افکار منفی دارد. در واقع روان درمانگر در ابتدا مشکل را ارزیابی و ریشه های آن را پیدا می کند. سپس در جلسات نیم تا یک ساعته به بیمار کمک می کند تا رفتارهای خود را اصلاح کرده و با انجام تمرین های خاصی به آرامش درونی و زندگی بهتر برسد.

آدامس بجوید.

برای اینکه عادت ناخن جویدن از سرتان بیافتد، لازم است که دهنتان را مشغول کنید. آدامس جویدن یکی از آن راه های ساده برای به کارگیری دهان و جلوگیری از جویدن ناخن ها است. البته حواستان باشد از آدامس های بدون قند استفاده کنید تا کالری بیهوده وارد بدنتان نشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code