خانه / آموزش / عمومی / دنده معکوس چیست ؟

دنده معکوس چیست ؟

در زمان رانندگی معمولا دو نوع دنده و اصطلاحا تعویض دنده می توانیم داشته باشیم یک نوع دنده مستقیم است که در آن خودرو از دنده 1 به 2 و از 2 به 3 می رود و در دنده معکوس بر عکس خودرو از دنده 3 به 2 و از 2 به 1 می رود ولی در این میان مسئله ای که هست این است که چه وقت دنده را تعویض کنیم و چه وقت دنده معکوس بدهیم بسیار تصور می کنند که دنده معکوس دادن یک هنر است و از آن مهمتر این است که هنگام دنده معکوس باید همه شوک پیدا کنند در صورتی که این گونه نیست و انجام دادن اشتباه این عمل به مرور زمان باعث از بین رفتن کلاچ , موتور , میل محک ( اهرمی که به مرور زمان در صورت اشتباه انجام دادن این عمل کج می شود و از بین می رود ) و… می شود .

زمانی که در حال رانندگی هستید و در جاده مستقیم رانندگی می کنید بعد از مدتی گاز دادن متوجه می شوید که دور موتور بالا می رود و این با توجه به عقربه هایی که رو به روی فرمان است کاملا نمایان است و باید توجه داشت که این دور موتور که بر حسب هزار است از 5000 بالا تر نرود زیرا که باعث سوختن موتور می شود زمانی که خودرو در دنده یک قرار دارد شتاب خودرو بالاست و قدرت هم بالاست ولی سرعت کم است در نتیجه برای افزایش سرعت و راحتتتر شدن موتور دنده را بالا می بریم ولی این کار زمانی که خودرو در سر بالایی و یا سرپایینی است اشتباه است در سر بالایی موتور باید قدرت بالایی داشته باشد تا بتواند کار کند و خودرو را به بالا ببرد ولی ما به اشتباه مدام دنده را افزایش می دهیم و گاز می دهیم و صدای خفه در این زمان است که از موتور بالا می رود این در حالی است که در این مواقع برای افزایش قدرت موتور باید دنده معکوس بدهیم و چرا در سر پایینی نباید دنده را نه بالا بببریم و نه پایین به این دلیل است که در این حالت با فشار دادن کلاچ خودرو آزاد شده و سرعت می گیرد و فقط با سرعت عمل بالا است که می توان دنده معکوس داد زیرا که هیچ آدم عاقل در پایینی افزایش سرعت نمی دهد که مستقیم به دنده روانه شود و همین طور دنده را افزایش نمی دهد .

حالا چگونه دنده معکوس بدهیم تا خودرو از بین نرود و همه سر نشینان وارد شیشه جلو نشوند به این صورت که زمانی که می خواهید دنده را پایین بیاورید به دور موتور توجه می کنید که دور موتور چند است و با دنده سنگین نیز باید دور موتور همین مقدار بماند و پایین نیاید و با گرفتن کلاچ دنده را تعویض می کنید و قبل از رها کردن کلاچ یک نیش گاز می دهید و بعد کلاچ را رها می کنید در این صورت به خودرو و موتور و همین طور به سر نشینان فشاری وارد نمی شود .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code