خانه / تفریحی / تفاوت ورزش هوازی و بی هوازی

تفاوت ورزش هوازی و بی هوازی

شاید برای همه افرادی که تازه مشغول به ورزش کردن شده اند سوال باشد که ورزش هوازی داشته باشند و یا بی هوازی و کدامیک می تواند برای سلامتی آنها مفید باشد برای رسیدن به این مطلب ابتدا باشد با مفهوم هوازی و بی هوازی آشنا شویم .
وقتی شما ورزش می کنید تمام دستگاههای بدن باهم در حرکت هستند و در عضله های شما واکنش شیمیایی انجام می شود که برای سوخت و ساز است و این سوخت و ساز احتیاج به اکسیژن دارد و این اکسیژن از ریه ها توسط خون وارد عضله ها می شود حالا اگر ما طوری ورزش کنیم که میزان اکسیژنی که خون به عضله ها می رساند کمتر از مقدار مورد نیاز آن باشد و در اصل ریه ها توانایی رساندن بیش از آن را نداشته باشند در عضله ها اسید لاکتیک ترشح می شود که باعث ایجاد درد بعد از ورزش می شود .
اینک برای تکمیل شدن مبحث باید ورزش هوازی و بی هوازی را بشناسیم ورزش هوازی ورزشی است که هوا در آن به راحتی داخل عضله برسد و این زمانی اتفاق می افتد که شما به طور متناوب بیش از دو دقیقه ورزش داشته باشید و ضربان قلبتان در آن کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب باشد مانند شنا در مسافت های طولانی , پیاده روی , دوچرخه سواری و دویدن که این نیز خود به دو نوع روش تناوبی و روش تداومی تقسیم می شود در روش تداومی فرد 20 دقیقه ورزش کند بدون استراحت ولی در روش تناوبی فرد در بین ورزش خود استراحت دارد در این نوع ورزش فرد هم چربی خون و هم گلوکز و هم چربی کل بدن خود را از دست می دهد .
ورزش بی هوازی ورزشی است که فرد فعالیت آنی دارد مانند فوتبال , والیبال , دوی سرعت و بسکتبال زیرا که در آن فرد در تمام مدت ورزش نمی دود بلکه ایستاده و تماشاچی است و در یک آن سرعت خود را بالا می برد و معمولا فرد بعد از این ورزش ها بسیار خسته است و بدون درد شدید دارد و در این نوع ورزش فرد گلوکز می سوزاند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code