خانه / موفقیت و مدیریت / آموزش مدیریت زمان

آموزش مدیریت زمان

مدیریت زمان یعنی استفاده درست از وقتمان که برای رسیدن به آن باید کارهایی که وقت ما را هدر میدهد شناسایی کنیم و آنهارا به حداقل برسانیم مثلا:

  • زیاد با تلفن صحبت نکنیم و تماسهایمان را کنترل کنیم .
  • برای ارتباط با کسی از مکالمه تلفنی به جای پیامک استفاده کنیم.
  • سعی کنیم در زمان اوج ترافیک ازخانه یا محل کار خارج نشویم تا زمانمان در ترافیک هدر نرود.

موارد زیر برای مدیریت زمان مفید هستند:

اول : کارهایمان را اولویت بندی کنیم و دفتری برای این منظور تهیه کنیم و برنامه های کاریمان را در آن یادداشت کنیم تا بدانیم که چه کاری را کی باید انجام دهیم.

دوم : کارهایی را که در دفتر نوشته ایم را در زمان خود ودر همان روز انجام دهیم و در اصل کار امروز را به فردا نسپاریم .

اگر گاهی کاری را در همان روز نتوانسیم انجام دهیم اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم و برای انجام دوباره آن تلاش کنیم .

سوم : بر تعهدات خود مدیریت داشته باشیم و سعی کنیم بیش از اندازه متعهد نشویم یا اینکه مسئولیت خود را آنقد کم نکنیم که از انجام نشدن کارهایمان توسط دیگران استرس داشته باشیم .

چهارم : یاد بگیریم تا در مواقعی بتوانیم نه بگوییم برخی کارهای غیر مهم که وقت مان را میگیرند و توسط دیگران ما مجبور به این کار شده ایم با یک نه گفتن راحت میتوانیم از زیر این کارهایی که وقت ما را تلف میکنند شانه خالی کنیم.

پنجم : وقت طلاست وباید از آن درست استفاده کنیم مثلا وقتی ما در ایستگاه منتظر مترو یا اتوبوس هستیم میتوانیم درسهایمان را مرور کنیم یا تماسهای مهممان را انجام دهیم.

ششم : مهارتهای مطالعه میتواند ما را در صرفه جویی در زمان کمک کند مثلا تند خوانی یا خلاصه نویسی یا اینکه یادداشت برداری کنیم علاوه بر آن اگر ما خوش خط باشیم میتواند ما را در مدیریت زمان کمک کند.

هفتم : اوقات فراغت به اندازه و موثر. اوقات فراغت مهم است و روحیه ما را برای انجام سریعتر و موثرتر کارها کمک کند ولی باید آن را مدیریت کنیم تا بیش از اندازه طول نکشد .

هشتم : خواب مفید وبه اندازه اگر خواب کافی نداشته باشیم با انجام دادن کارها با کسالت و تنبلی به گونه ای زمان خود را تلف کرده ایم و باید توجه داشته باشیم که بهترین زمان برای خواب شب است.

حالا زمان آن رسیده تا این مدیریت زمان را به محیط کار بسط دهیم برای این کار رعایت نکات زیر ضروری است:

  • قبل از این که از محیط کار خارج شویم بررسی کنیم که چه کارهایی را که در دفتر برنامه هایمان یادداشت کرده ایم را انجام داده ایم و کدامیک را خیراگر کاری از امروز مانده آن را در صدر جدول کارهای فردا قرار دهیم تا ابتدا فردا آن کار را انجام دهیم.
  • ساعاتی که بیشتر می توانیم کار کنیم را شناسایی کنیم و در آن ساعت ها کارهایی که مهم تر هستند وبه توجه بیشتراحتیاج دارند را قرار دهیم وهمچنین میتوانیم در آن ساعات کارهای بیشتری انجام دهیم پس در برنامه کاری خود آن را لحاظ کنیم.
  • میزمان را مرتب کنیم اگر روی میزمان شلوغ باشد وقتمان برای یافتن وسایلمان از روی میز هدر میرود .

در مرحله آخر این مهم است که از روشهایی ذکرشده روشی که بیشتر با کار ما تطبیق داشته باشد را انتخاب کنیم و از آن به درستی استفاده کنیم و بدانیم که وقت طلاست و برگشت پذیر نیست پس در موقعیتی که الان قرار گرفته ایم دیگر قرار نخواهیم گرفت وباید آن را مدیریت کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code